donderdag 15 oktober 2015

Entrelac breien

Begin oktober volgde ik op de Landelijke Spindag de workshop Entrelac breien bij Kiki Visser. Ik brei al ongeveer 50 jaar en de meeste steken en patronen zijn voor mij geen probleem. Het is vaak een kwestie van er even voor gaan zitten, het patroon goed doorlezen en een proeflapje breien  (al zeg ik er meteen bij dat ik dat laatste vaak oversla, maar daar heb ik dan vaak ook weer spijt van). 

In de jaren 80 had ik een patroon gekregen van een kindertrui dat gebreid werd in een scheef blokpatroon; een soort van vlechtwerkpatroon. Weven met banen breisel leek het wel.  Het zag er niet uit als een erg moeilijk patroon, maar op een of andere manier is het er nooit van gekomen om daar een paar uur tijd voor te nemen. Het patroon heb ik wel al die tijd bewaard. (Foto 1)

Dus toen ik zag dat er een workshop in werd gegeven op de Landelijke Spindag, heb ik mij meteen aangemeld. Inderdaad niet echt moeilijk, het is een kwestie van recht en averecht breien, maar toch kun je heel snel voor problemen komen te staan. Dan is het fijn om iemand te hebben die uitleg geeft en  je eventueel corrigeert. Het is erg leuk en je kunt er mee variĆ«ren: grote blokken of meerdere kleuren weven.


Uit de jaren 80
Proeflapje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten